Jak sprawdzić stan opon?

To one łączą auto z podłożem - warto o tym pamiętać
Jak sprawdzić stan opon?
Fot. Skoda
08.11.2016
Łukasz Kuźmiuk

Z roku na rok coraz większa liczba kierowców przywiązuje uwagę do opon. I bardzo dobrze, ponieważ w dużej mierze to one odpowiadają za nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Fakt, wciąż się trafiają osoby, które nie zmieniają "gum" w zależności od sezonu lub mają w swoich autach stare "kapcie", ale na szczęście jest ich coraz mniej. Jak skontrolować stan opon i na co zwrócić uwagę podczas ich przeglądu?


Na początku należy sprawdzić wiek opony. Wraz z upływem czasu guma ma tendencję do twardnienia, kruszenia się i pękania, co oczywiście negatywnie odbija się na wytrzymałości opon. Eksperci radzą by nie używać "kapci" starszych niż 10 lat. Zasada "im młodsze, tym lepiej" zawsze się sprawdza. Jak ustalić wiek opony? Na jej boku znajduje się napis DOT, a po nim cyfry. Ostatnie cztery cyfry tego kodu są wyznacznikiem daty produkcji opony. Dla przykładu weźmy kod DOT J3EX 3609 - to oznacza, że oponę wyprodukowano w 36. tygodniu 2009 roku.

 

Sprawdź też: Jak usunąć wilgoć z auta? [PORADNIK]

Kolejnym krokiem przy badaniu stanu opony jest sprawdzanie głębokości bieżnika. Jazda na "łysych" oponach może się zakończyć tragicznie, ponieważ w trakcie deszczu zbyt płytki bieżnik nie nadąża z odprowadzaniem wody spod kół. Może to doprowadzić do powstania zjawiska aquaplaningu, czyli unoszenia się opon na poduszce wodnej, a efektem tego jest utrata panowania nad pojazdem. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, jednak dla własnego bezpieczeństwa wymiany "kapci" warto dokonać już przy 3-milimetrowym bieżniku.

 

Przy okazji sprawdzenia głębokości bieżnika warto również przyjrzeć się całej oponie. Nierównomiernie zużywający się bieżnik może być skutkiem nieprawidłowego ustawienia zbieżności. Głębokie rozcięcia lub bąble na bokach opon klasyfikują ją do wymiany (wystarczy pomyśleć co może się stać w efekcie pęknięcia opony podczas jazdy po autostradzie lub w momencie pokonywania zakrętu). Poszukaj też tkwiących w gumie przedmiotów stałych, takich jak gwoździe lub ostre kamienie - jeśli je zobaczysz to udaj się do wulkanizatora, by usunął ciała obce i załatał ewentualne dziury. Podczas jazdy odczuwasz wibracje na kierownicy lub z okolic tylnej osi? Poproś wulkanizatora o kontrolę wyważenia kół.

 

Sprawdź też: Jak samemu odpalić samochód po rozładowaniu akumulatora? [WIDEO]

 

Na koniec co nieco o ciśnieniu w oponach. Warto je kontrolować co dwa tygodnie, a czynność należy przeprowadzać, gdy opona jest zimna (przy rozgrzanej trzeba dodać 0,3 bara do ciśnienia zalecanego). Dobrym nawykiem jest również sprawdzanie ciśnienia przed każdą dalszą podróżą, dzięki czemu możemy uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w trasie. Staraj się stosować do wytycznych producenta auta - konkretne wartości ciśnienia w "gumach" znajdziesz w okolicach drzwi pasażera, na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi pojazdu. Zbyt duże ciśnienie spowoduje szybsze zużycie się środkowej części bieżnika, natomiast za małe na zewnętrze. Prawidłowo napompowana opona będzie ścierać się równomiernie i przez dłuższy czas.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie